Każdy zawód wymaga od nas przestrzegania konkretnych zasad. Musimy się podporządkować do okoliczności i sytuacji, w jakiej wykonujemy swoje obowiązki. Bardzo wiele zależy od specyfiki pracy, jakiej się podejmujemy. Podobnie jest w przypadku pracy w zawodzie opiekuna osób starszych, szczególnie, że wymaga on bezpośredniego kontaktu z drugim człowiekiem, za którego w znaczącym stopniu bierzemy odpowiedzialność.
Dobro Twoje i Twojego podopiecznego
Swoje obowiązki wykonuj najlepiej jak potrafisz, zadbaj o bezpieczeństwo, zdrowie i dobre samopoczucie swojego podopiecznego. Nigdy jednak nie poświęcaj własnego zdrowia, nie możesz wykonywać czynności, które są ponad Twoje siły. Obiektywnie oceniaj swoje możliwości.
Planuj i organizuj
Opiekunowie powinny być osobami zorganizowanymi. Duża ilość obowiązków, z jakich muszą się wywiązać każdego dnia, powoduje jednak, iż niejednokrotnie zdarza im się o czymś zapomnieć. Aby tego uniknąć, stwórz plan dnia i tygodnia. Dzięki temu będziesz wiedział, o której godzinie podajesz seniorowi posiłki i leki, kiedy jest czas na spacer i zakupy, a kiedy na zajęcia sportowe czy wizytę u lekarza.
Empatia i zrozumienie
To jedne z najważniejszych cech dobrego opiekuna osoby starszej. Różnica pokoleń nie jest w tym przypadku największą przeszkodą utrudniającą komunikacje. Najczęściej jest to brak zrozumienia ze strony opiekuna, który nie jest w pełni świadomy, z jak dużymi przeciwnościami musi zmagać się jego podopieczny. Osoba starsza może zapominać wiele spraw, mieć problem ze wzrokiem i słuchem, poruszaniem się i samodzielną troską o higienę osobistą. Opiekun jest po to, aby mu pomóc.
Zadbaj o siebie
Praca jest ważna, ale nie może pochłaniać całego Twojego dnia. Postaraj się każdą wolną chwilę wykorzystać na rozwój swoich zainteresowań oraz hobby. Zrelaksuj się przy dobrej książce, wybierz się na spacer do parku, będąc w nowym mieście pozwiedzaj okolice. Nie zaniedbuj siebie!
Nie musisz być perfekcyjny
Szczególnie na początku opiekun może mieć trudniejsze momenty. Nowa sytuacja, tęsknota za bliskimi, duża ilość obowiązków, nierzadko opór ze strony seniora, który uniemożliwia współpracę…wszystko to powoduje, że łatwo jest się zniechęcić. Pamiętaj, że w każdej pracy są lepsze i gorsze momenty. Bądź dla siebie bardziej wyrozumiały, dopiero zaczynasz, nie musisz wszystkiego wiedzieć, dopiero się uczysz. Zawsze możesz poprosić o pomoc rodzinę seniora, porozmawiać z bliskimi bądź poszukać wsparcia w agencji, dla której pracujesz. Nie ma sytuacji bez wyjścia.
Artykuł został przygotowany przez Agencję Opiekunek Osób Starszych Avanti Medic